A KLUBRÓL SÉTAREPÜLÉS ÁRAK REKLÁM, RENDEZVÉNYEK VERSENYEK TÖRTÉNELEM GALÉRIA 


BALLON TÖRTÉNELEM



A Montgolfiére testvérek ballonja

Az emberiség egyik legősibb álma, hogy meghódítsa a levegő birodalmát.Ennek az álomnak valóra válása több mint száz évvel megelőzte az első repülőgép felszállását. Az első repülő szerkezet a mai modern hőlégballonok őse volt, amit a francia  Montgolfiére testvérek találtak ki és alkottak meg.

Először 1783. június 5.-én Annonay városából szállt fel meleg levegővel töltött ballon, egyelőre üresen. Másodszor 1783 szept. 19.-én már egy bárány, egy kacsa, és egy kakas repült a papírból készült ballonban. Ez kísérleti repülés volt, hogy van-e légzésre alkalmas levegő a magasban.

1783. november 21.-én emelkedett először ember a levegőbe, Pilatre de Rozier és D' Arlandes Marquis. Párizs külvárosából Bois de Boulogne-ból szálltak fel. A repülés mintegy 25 percig tartott, a legnagyobb magasság 150 méter volt.



...1783 dec. 1-én Charles professzor hidrogén gázzal töltött ballonnal repült...

Ezek után 1783 dec. 1-én Charles professzor hidrogén gázzal töltött ballonnal repült. Majd később feltalálták a vegyes, azaz hidrogén és meleg levegős ballont is. Pilatre de Rozier és Romain fizikus egy ilyen vegyes ballonnal akarta átrepülni a La Manche csatornát, de sajnos halálos légibaleset áldozatai lettek.



Kattintson a képre a részletekért

 

Ebben az időszakban már Magyarországon is kísérleteztek a ballonrepüléssel: Szablik István, Domin Ferenc győri pap, Gyarmati doktor és Teleki Sámuel gróf. Ezek után közismert a repülés történetéből a Zeppelinek tündöklése és bukása, melynek alap feltalálója a magyar Schwarz Dávid.

 



...a Pannónia 76' nevet és a HA - 001 lajstromjelet kapta...

A mai modern hőlégballonozás alapjait egy amerikai tervezte meg. Ed Yost rájött arra, hogy a szalmát és birkagyapjút, melyet a Montgolfiére testvérek használtak a meleg levegő előállítására propánbután gáz elégetésével pótolhatja. Tehát egy égőfej melyen keresztül elégetik a gázt lettek az alapok, ezután már csak a megfelelő kupola anyagot és gondolának valót kellett megtalálni. A gondola vagy kosár tengeri nádból készült, a kupola poliamid, ami jól bírja a 100 - 120 Celsius fokos meleget, kicsi a légáteresztése és könnyű.

Magyarországon a külföldi példák alapján a MÉM Repülőgépes Szolgálatnál kezdték a kísérleteket és itt készült az első magyar hőlégballon, ami a Pannónia 76' nevet és a HA - 001 lajstromjelet kapta. A lelkes építő csapat vezetői Gulyás Géza, Balikó Pál, és Kastély Sándor lettek az első hazai ballon pilóták.

1977. október 14.-én egy lengyelországi ballon versenyen repül először önállóan

Gulyás, Balikó, Kastély. Ezek után megkezdődött a hazai kiképzés és egymás után alakultak az M.H.SZ. klubok, elsők között az MMRK. , a Malév, Kögáz.

Az 1970-es évek végére megindult a hazai hőlégballongyártás is a MÉM RSZ.-nél Budaörsön, az MHSZ ejtőernyő-javító műhelyében Székesfehérváron és Pécsett a Bányászati Aknamélyítő Vállalat Textilüzemében Notheisz Antal vezetésével.

Az égőfejeket Nagykanizsán a Kögáznál kezdték gyártani. Az akkori idők KGST országaiból sokan vásároltak Mo.-n gyártott hőlégballont, főleg Lengyelország-ból. Az NDK-ban tiltott volt a hőlégballon repülés.

1980-ban került megrendezésre az első Magyar Bajnokság, és kialakultak a hagyományos ballon versenyek: Olefin- Kupa, Őcsény Találkozó, Kögáz Kupa,  Délibáb Kupa, Malév Kupa, Prímagáz Kupa, Mamut - Viking Kupa, MOL Grand Prix.

Kapcsolódó linkek: A repülés határtalan élménye